Cloud Computing Services Policy
The Services Policy binding up to 06.08.2023 is available at: Cloud Computing Services Policy
The Services Policy binding up to 26.01.2022 is available at: https://www.senetic.se/site/cloud_services_policy/
The Services Policy binding up to 30.06.2019 is available at: https://www.senetic.se/site/cloud_services_policy_30-06-2019/
The Services Policy binding up to 31.01.2020 is available at: https://www.senetic.se/site/csp_terms_2019/
VILLKOR FÖR CLOUD COMPUTING SERVICES
§ 1.
Allmänna bestämmelser
1. Dessa föreskrifter reglerar reglerna för tillhandahållande av molntjänster av Senetic AB, Östermalmstorg 1, 114 42 Stockholm, Sverige, och definierar särskilt huvudmannen för att göra beställningar och ingå försäljningsavtal genom distanskommunikation, samt för kundernas användning av alla tjänster i butiken.
Effektiv och snabb kontakt med säljaren i alla frågor som rör försäljning via butiken är möjlig på e-post: [email protected] eller telefonnummer: 08-505 217 00.
2. Senetic AB förklarar att det är auktoriserat att återförsälja, marknadsföra eller på annat sätt vidareförsälja Produkterna och har ingått relevanta avtal med Tillverkarna som tillåter det att göra det.
3. Bestämmelserna i dessa villkor ska gälla för alla beställningar som görs den 07.08.2023 eller senare.
4. Bestämmelserna i dessa Allmänna villkor har karaktären av ett modellavtal och är tillämpliga, i förekommande fall, på avtal som ingås av Senetic inte via Butiken eller Portalen, förutsatt att de presenteras för Kunden innan avtalet ingås.
§ 2.
Definition
1. När termer som börjar med stor bokstav, som anges nedan, förekommer i villkoren, ska de ha följande betydelser:
1) Tjänsteleverantör, Leverantör, Senetic eller vi – Senetic AB, Östermalmstorg 1, 114 42 Stockholm, Sverige Vat No.: SE559046251001;
2) Kund – en fysisk person, en juridisk person eller en annan organisatorisk enhet med rättskapacitet, som ingår ett avtal med säljaren eller använder andra tjänster i butiken och portalen;
3) Party - Senetic eller kund;
4) Senetic Group EU Company - något av de företag som är noterade på www.senetic.net;
5) Konsument - en fysisk person som gör en juridisk transaktion som inte är direkt relaterad till hans / hennes ekonomiska eller yrkesmässiga verksamhet;
6) Entreprenör - en fysisk person, en juridisk person eller en organisatorisk enhet som beviljas rättskapacitet enligt lagen, bedriver affärsverksamhet eller yrkesverksamhet i eget namn;
7) Enskild entreprenör - en person som ingår ett avtal som är direkt relaterat till deras verksamhet, om kontraktets ordalydelse indikerar att det inte är professionellt för dem;
8) Arbetsdagar - dagar från måndag till fredag exklusive helgdagar;
9) Villkor – dessa villkor för molntjänster;
10) Butik – den internettjänst som finns tillgänglig på https://www.senetic.se/, genom vilken kunden kan köpa produkter;
11) Portal – Internettjänst tillgänglig på https://portal.senetic.com, som används för att köpa och hantera produkter av kunden;
12) Konto – en del av butiken eller portalen, där kunden bland annat kan hantera sina personuppgifter, få meddelanden om ändringar i orderstatus, kontrollera och hantera status för sina beställningar;
13) Tillverkare – Den enhet som tillhandahåller Produkten som görs tillgänglig som en del av Molntjänsterna;
14) Produkt – Molntjänsten eller någon annan artikel, rättighet (t.ex. licens) eller förmån, som erbjuds, säljs eller görs tillgänglig för kunden av Senetic;
15) Molntjänst – en tjänst som tillhandahålls med hjälp av molntjänster, särskilt enligt modellen: Software-as-a-Service, Platform-as-a-Service eller Infrastructure-as-a-Service;
16) Microsoft Cloud Services – molntjänster som tillhandahålls av Microsoft;
17) Prenumeration – kundens rätt att använda produkten under en viss tidsperiod;
18) Evig licens – kundens rätt att använda produkten för all framtid, med förbehåll för bestämmelserna i §7 i villkoren;
19) Avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst – ett avtal enligt vilket Senetic överför eller åtar sig att överföra rätten att använda ett specifikt digitalt innehåll eller en digital tjänst och kunden betalar eller åtar sig att betala ett pris för detta;
20) Digitalt innehåll – data som produceras och levereras i digital form, oavsett om de överförs på ett fysiskt medium eller på något annat sätt.
21) Digital tjänst – en tjänst som gör det möjligt för kunden att: (i) produktion, bearbetning, lagring eller tillgång till digitala data, (ii) delning av digitala data som har laddats upp eller producerats av kunden eller andra användare av denna tjänst, (iii) andra former av interaktion genom digitala data;
22) Order – Kundens viljeförklaring som utgör ett erbjudande om att ingå ett avtal med Senetic, som direkt syftar till att ingå ett avtal som specificerar typen och antalet produkter som omfattas av avtalet och det föreslagna priset på produkterna.
§ 3.
Portal
1. Kunden registrerar ett konto på portalen själv eller genom en Senetic representant.
2. Portalen är en försäljnings- och kontaktplattform som används för att underlätta kommunikation och samarbete mellan parterna. I synnerhet erbjuder portalen inte funktioner relaterade till kontohantering i tillverkarens tjänster eller center, till exempel Administrationscenter för Microsoft 365.
3. Tillgång till portalen är gratis. För att skapa ett konto på portalen är det nödvändigt att ha ett Microsoft-konto samtidigt.
4. Självregistrering sker genom att fylla i och godkänna registreringsformuläret. Registreringsprocessen för portalkontot omfattar:
1) skapande av konto;
2) auktorisering av konto.
5. Under registreringen och godkännandet av kontot är kunden skyldig att tillhandahålla sanna uppgifter om kunden.
6. Portalen tillåter användaren att använda följande funktioner:
1) Skapa ett Microsoft-konto;
2) Beställa produkter och hantera prenumerationsförnyelser;
3) Ändra kontoinformation;
4) Bevilja behörigheter till ytterligare användare att använda kontot (hantera användar- och administratörsrättigheter);
5) Visning av orderhistorik;
6) Visa Microsoft Azure inventering av resursförbrukning.
7. För att använda portalen krävs det att du har en enhet med tillgång till Internet, utrustad med webbläsaren Google Chrome i den senaste versionen, med cookies och Javascript aktiverat. Tjänsteleverantören garanterar inte att alla funktioner fungerar korrekt när det gäller andra webbläsare eller deras icke-standardkonfiguration.
8. Det är inte tillåtet att använda portalen för ett ändamål som bryter mot gällande lag. Senetic har rätt att neka kunden tillgång till portalen i händelse av att:
1) använda portalen för ändamål som är oförenliga med dess syfte eller till nackdel för tredje part;
2) bli medveten om, eller ha rimligt tvivel om, ett brott mot licensavtalen eller specifika användarvillkor;
3) brott mot tillämplig lag, dessa villkor eller god moral.
9. Senetic ansvarar inte för skador till följd av:
1) tekniska begränsningar som följer av egenskaperna hos den maskinvara eller programvara som används för att använda portaltjänsten;
2) händelser som Senetic, vid utövandet av tillbörlig aktsamhet, inte kunde förutse eller förhindra;
3) force majeure-händelser;
4) använda portalen i strid med bestämmelserna i dessa villkor;
5) förlust av data, utrustning eller systemfel eller annan skada såvida den inte orsakats av Senetics enda fel.
§ 4.
Villkor för beställning
1. För att köpa en Produkt är Kunden skyldig att göra en Beställning via Butiken eller Portalen. Beställning utgör ett erbjudande om att ingå ett avtal som Kunden lämnat till Tjänsteleverantören.
2. Efter att ha gjort en beställning kommer säljaren att bekräfta mottagandet i form av ett e-postmeddelande som innehåller bekräftelse på alla dess väsentliga delar.
3. Efter att ha övervägt kundens erbjudande skickar säljaren kunden ett meddelande om att acceptera beställningen för utförande. Avtalets ingående sker vid tidpunkten för mottagandet av detta meddelande av kunden.
4. Om det visar sig att genomförandet av beställningen helt eller delvis inte kommer att vara möjligt, kommer säljaren omedelbart att informera kunden om det via e-post. I denna situation ingås inte kontraktet, och om det redan har ingåtts - löper det ut, och Senetic returnerar omedelbart de mottagna medlen till kunden.
5. Förutsättningen för att använda produkten är:
1) godkännande av bestämmelserna i dessa föreskrifter,
2) godkännande av Microsoft-kundavtal (för Microsoft-produkter) https://www.microsoft.com/licensing/docs/customeragreement eller andra avtal, överenskommelser, dokument mellan kund och tillverkare enligt tillverkarens krav.
6. Efter att avtalet har ingåtts ska säljaren förse kunden med information som är nödvändig för att använda produkten, såvida inte denna information tillhandahölls enligt den tidigare beställningen. Om den beställda produkten innehåller programvara installerad i kundens lokaler, är kunden skyldig att ladda ner och installera den på egen hand, om inte annat anges.
§ 5.
Orderavveckling och villkor för åtkomst till produkten
1. Microsoft Cloud Services kan beställas i form av månatliga, årliga och treåriga prenumerationer, och faktureringsperioderna för treåriga och årliga prenumerationer kan vara årliga eller förbetalda. Månatliga faktureringsperioder för treåriga och årliga prenumerationer samt årliga faktureringsperioder för treåriga Microsoft Cloud Services-prenumerationer kan avtalas genom förhandlingar med Senetic, och Senetic förbehåller sig rätten att verifiera kundens betalningssäkerhet.
2. Produktpriserna kan komma att ändras, och det nya priset gäller från och med nästa prenumerationsperiod. Senetic kommer att informera Kunden om priset på Produkten direkt i Produktkortet i Butiken och Portalen.
3. Om Kunden har samtyckt till att ta emot fakturor elektroniskt skickas de till den e-postadress som Kunden har angett. I en sådan situation avsäger sig kunden från att ta emot fakturor i pappersform.
4. För att kunna erbjuda kunderna bästa möjliga priser och för att upprätthålla kontinuitet i tjänsterna kan Senetic tillhandahålla tjänster med hjälp av andra Senetic Group-företag, särskilt genom att upprätta ett partnerskapsförhållande med ett annat Senetic Group EU-företag på kundens vägnar, som kunden samtycker till. I den utsträckning det visar sig nödvändigt att utföra kontraktet på det sätt som beskrivs i föregående mening, bemyndigar kunden Senetic att upprätta ett sådant förhållande och att använda erbjudanden från andra företag i Senetic Group för dess räkning och till dess fördel, sådant tillstånd begränsas av orderns omfattning.
5. Om tjänsterna ska tillhandahållas av Senetic med hjälp av ett annat Senetic Group EU-företag, ska kunden acceptera ett sådant Senetic Group EU-företag som partner. Kunden ska inte ha några anspråk mot Senetic eller något annat Senetic Group EU-företag avseende bristen på tillgång till tjänsten om kunden vägrar att gå med på att upprätta ett partnerförhållande. Kunden har inte rätt att begära upprättande av ett partnerförhållande uteslutande med Senetic.
6. Kunden ska inte ådra sig några extra kostnader i samband med Senetics användning av andra Senetic-koncernföretag.
§ 6.
Hantering av kundkonton i tillverkarens tjänster
1. Om molntjänster köps kommer leverantören att tilldelas en standarduppsättning administrativa roller, om inte annat överenskommits mellan kunden och Senetic. Kunden kan hantera de administrativa rollerna när som helst.
2. Kunden kan när som helst ändra de roller som tilldelats Leverantören; För Microsoft Azure-produkter kan dock ändring av standardrollerna ändra prenumerationspriset.
3. Om vissa roller inte tilldelas Leverantören kan det hända att det inte är möjligt för Leverantören att tillhandahålla de utökade supporttjänsterna och, i vissa fall, de grundläggande supporttjänster som avses i §9 nedan. Detaljerad information om administrationen av Säljarens administrativa roller finns på hemsidan på länken: https://learn.microsoft.com/en-us/partner-center/gdap-least-privileged-roles-by-task.
4. När det gäller tillgång till kundens resurser ska det avtal om behandlingsuppdrag som anges i § 14 nedan gälla.
5. Reservationen av Microsoft Azure-plattformsresurser baseras på ett separat arrangemang.
6. Kunden ansvarar för alla instruktioner och ändringar som utförs i portalen och på tillverkarens webbplats, särskilt för eventuella ändringar av typ och antal prenumerationer, eviga licenser eller andra tjänster, åtkomster och kundkontouppgifter.
§ 7.
Evig licens
1. Om permanenta licenser för produkter köps kommer kunden att göra en engångsbetalning i förskott.
2. Den eviga licensen berättigar kunden att använda produkten enligt de villkor som anges av tillverkaren.
3. Giltighetstiden för den eviga licensen är obestämd om inget annat anges.
4. För eviga licenser garanterar Senetic inte tillgång till produktuppdateringar eller support. Detta hindrar inte parterna från att göra separata arrangemang eller tillhandahålla uppdateringar eller support från tillverkaren.
§ 8.
Användning av produkten
1. Kunden får tillgång till Produkten mot betalning av det initiala priset för den överenskomna prenumerationsperioden om inte annat anges av parterna eller Produktinformationen som tillhandahålls av Senetic.
2. Kunden ansvarar för att förnya och betala för Abonnemanget. Kunden kan hantera funktionen för automatisk förnyelse via portalen.
3. Om automatisk förnyelse av månatliga prenumerationer är aktiverad debiterar Senetic automatiskt det tilldelade betalkortet 5 arbetsdagar före utgången av den tillämpliga prenumerationen.
4. Om det är omöjligt att debitera betalkortet eller om kunden inte betalar priset kan Senetic kontakta kunden för att ordna en annan betalningsmetod, avbryta prenumerationen eller avbryta tillgången till produkten.
5. Kunden ansvarar för antalet resurser som används (specifikt i Azure-plattformen), inklusive eventuella ändringar i konfigurationen av produkterna som kan leda till ökad användning av dessa resurser, samt tillämpningen av lämpliga miljöskyddsåtgärder, åtminstone i den utsträckning som beskrivs i paragraf 6 nedan. Kunden är skyldig att betala det förfallna beloppet för de resurser som använts under faktureringsperioden. Betalning av det förfallna beloppet ska göras till Senetics bankkonto eller med betalkort och ska fastställas genom en faktura utfärdad av Senetic.
6. Kunden ska implementera lämpliga säkerhetsåtgärder för Molntjänstmiljön och administratörskontot. Kunden ska särskilt:
1. Använd ett säkert lösenord på minst 16 tecken, bestående av minst en liten bokstav, en stor bokstav och antingen ett specialtecken eller en siffra.
2. Att inte använda lösenordet för molntjänstadministratörskontot på andra webbplatser eller tjänster;
3. Använd mekanismen Multi-Factor Authentication (MFA).
4. Att inte dela åtkomstdata med tredje part;
5. Kontrollera regelbundet att du har åtkomst till data inte har komprometterats och ändra lösenord omedelbart om det kan ha äventyrats.
7. Oaktat paragraf 5 ovan, om användningen av en produkt indikerar en situation som kräver verifiering, särskilt vid en rimlig misstanke om bedrägeri, missbruk (inklusive av tredje part), attack eller bedrägeri, ska Senetic ha rätt att begränsa eller inaktivera användningen av sådan produkt, inklusive molntjänst. Om parterna fastställer en användningsgräns för en produkt, ska denna gräns meddelas leverantören och överskridande av en sådan gräns ska ge Senetic rätt att begränsa eller inaktivera användningen av en sådan produkt.
8. Kunden är ansvarig för brott mot användarvillkoren för produkten som definierats av tillverkaren, inklusive licensbestämmelser, och för överensstämmelse med produktens användning med tillämplig lag.
9. Om kunden befinns bryta mot användarvillkoren som anges av tillverkaren kan Senetic antingen avbryta tillgången till produkten eller återkalla den och säga upp prenumerationen med omedelbar verkan.
10. I det fall som avses i avsnitt 9 ovan och som gäller kunder som är konsumenter eller enskilda entreprenörer kan Senetic avbryta tillgången till produkten och avbryta prenumerationen endast om konsumenten eller den enskilda entreprenören grovt eller ihållande bryter mot villkoren i produktavtalet, särskilt om de tillhandahåller olagligt innehåll, efter en ineffektiv begäran om att upphöra med eller ta bort överträdelserna med en lämplig tidsfrist. Avtalsbrottet avseende produkten måste vara objektivt och olagligt. Prenumerationen i ett sådant fall upphör att gälla 14 dagar efter det datum då Senetic ger konsumenten eller den enskilda entreprenören en avsiktsförklaring att avbryta prenumerationen.
11. Avstängning av Microsoft Cloud Services-abonnemanget på grund av orsak hänförlig till Kunden ska inte avbryta Abonnemanget och ska inte befria Kunden från skyldigheten att betala för Abonnemangsperioden.
12. Om Prenumerationen avbryts eller sägs upp kommer Microsoft att radera de data som samlats in av Kunden inom 90 dagar. Kunden kommer inte att ha något anspråk, inklusive men inte begränsat till ett skadeståndskrav för förlust av data.
§ 9.
Bristande överensstämmelse mellan digitalt innehåll eller digital tjänst och avtalet (klagomål från konsumenter eller enskilda företagare)
1. Säljaren är ansvarig gentemot konsumenten eller den enskilda entreprenören för bristande efterlevnad av avtalet om tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst som köpts av den konsumenten eller enskilda företagaren.
2. Konsumenten eller den enskilda entreprenören, i händelse av utebliven leverans av digitalt innehåll eller digital tjänst, har rätt att begära att säljaren levererar dem.
3. Klagomål på grund av att det digitala innehållet eller den digitala tjänsten inte överensstämmer med avtalet om tillhandahållande av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten kan lämnas in i vilken form som helst. Det är dock att föredra att lämna in klagomål via klagomålsportalen som finns på support.senetic.com.
4. Säljaren är ansvarig för eventuell bristande överensstämmelse med avtalet om leverans av digitalt innehåll eller digital tjänst som levererats vid en tidpunkt eller i delar, som fanns vid tidpunkten för leveransen och blev uppenbar inom två år från den tiden.
5. Säljaren är ansvarig om det digitala innehållet eller den digitala tjänsten inte överensstämmer med avtalet om tillhandahållande av digitalt innehåll eller digitala tjänster, konsumenten eller återförsäljaren kan begära att det bringas i överensstämmelse med avtalet.
6. Säljaren åtar sig att överväga varje klagomål inom 14 dagar.
7. Efter att ha accepterat klagomålet kommer säljaren att komma överens med konsumenten eller den enskilda entreprenören via e-post, telefon eller skriftligen om villkoren för att få det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i överensstämmelse med avtalet.
8. Konsumenten eller en enskild entreprenör kan göra en förklaring om att sänka priset eller att dra sig ur avtalet om tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst när:
a. det är omöjligt eller skulle kräva orimliga kostnader för tjänsteleverantören att bringa det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i överensstämmelse med avtalet om tillhandahållande av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten,
b. Tjänsteleverantören har inte bringat det Digitala innehållet eller den Digitala tjänsten i överensstämmelse med Avtalet om Digitalt innehåll eller Digital Service,
c. det digitala innehållets eller den digitala tjänstens underlåtenhet att uppfylla avtalet om digitalt innehåll eller digitala tjänster fortsätter trots att tjänsteleverantören har försökt bringa det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i överensstämmelse med avtalet om digitalt innehåll eller digitala tjänster,
d. det digitala innehållets eller den digitala tjänstens bristande överensstämmelse med avtalet om digitalt innehåll eller digitala tjänster är av sådan art att det motiverar antingen en prissänkning eller ett frånträde av avtalet utan att först vidta åtgärden att kräva att det digitala innehållet eller den digitala tjänsten bringas i överensstämmelse med avtalet om digitalt innehåll eller digitala tjänster,
e. det framgår av tjänsteleverantörens uttalande eller omständigheterna att det inte kommer att bringa det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i överensstämmelse med avtalet inom rimlig tid eller utan otillbörlig olägenhet för konsumenten eller den enskilda entreprenören.
9. Det reducerade priset måste stå i sådan proportion till avtalspriset att värdet av det digitala innehåll eller den digitala tjänst som inte överensstämmer med avtalet om digitalt innehåll eller digitala tjänster förblir lika högt som värdet av det digitala innehåll eller den digitala tjänst som överensstämmer med avtalet om digitalt innehåll eller digitala tjänster.
10. En konsument eller enskild entreprenör får inte frånträda ett avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst om det digitala innehållet eller den digitala tjänsten tillhandahålls mot betalning av ett pris och det digitala innehållets eller den digitala tjänstens bristande överensstämmelse med avtalet om tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst är oväsentlig.
§ 10.
Stöd
1. För vissa produkter tillhandahåller Senetic grundläggande supporttjänster. För sådana produkter kan omnämnandet av tillhandahållandet av grundläggande supporttjänster hittas under fliken "Support" eller i produktbeskrivningen.
2. Förlängning av supporttjänster som tillhandahålls av Senetic är tillgänglig genom ett separat avtal.
3. Grundläggande stödtjänster tillhandahålls enligt villkoren i denna punkt.
4. Kundsupportförfrågningar kan omfatta:
1) oegentligheter i samband med tillgången till tjänster;
2) information om giltigheten av köpta licenser;
3) bosättningar;
4) köp av produkter för kundens räkning.
5. I den utsträckning som anges i avsnitt 4 ovan ska Senetics supporttjänster bestå av att utföra åtgärder för kunden och lösa problem som uppstår om orsaken kan hänföras till Senetic eller tillverkaren. Senetic ska samarbeta och i dialog med Producenten för att rätta till bristen eller på annat sätt bemöta begäran på lämpligt sätt.
6. Senetic tillhandahåller grundläggande supporttjänster kontinuerligt. Senetic ska svara på kundens supportbegäran inom två arbetsdagar.
§ 11.
Uppsägning av prenumeration av kunden
1. Kunden kan aktivera eller inaktivera alternativet att automatiskt förnya Microsoft Cloud Services-prenumerationer för efterföljande perioder i portalen.
2. Kunden har inte rätt att säga upp någon Prenumeration eller licens (inklusive eventuell minskning därav) av Microsoft Cloud Services under dess giltighetstid.
§ 12.
Senetics ansvar
1. Varken Senetic eller något annat Senetic Group EU-företag garanterar korrekt drift av de produkter som tillhandahålls.
2. Produkterna tillhandahålls kunden som mottagits av Senetic från tillverkaren och parterna är överens om att utesluta Senetics ansvar för korrekthet av drift, kvalitet, lämplighet för ändamål och garanti. Senetic lämnar ingen garanti av något slag med avseende på produkterna.
3. Tillverkaren kan tillhandahålla fastställda prestandanivåer för produkterna. Prestandanivåerna finns i tillverkarens publicerade dokument. Kunden har rätt att rapportera till Senetic eventuella konstaterade oegentligheter i produkternas funktion. Senetic ska rapportera till tillverkaren kundens inlämnade kommentarer om produktens korrekta funktion. I händelse av att tillverkaren är nöjd med de kommentarer som lämnats och tillverkaren ger återbetalning för produktens funktionsfel, ska Senetic ge en lämplig återbetalning till kunden i ett belopp som motsvarar det återbetalningsbelopp som beviljats av tillverkaren.
4. Om en kontant återbetalning beviljas av tillverkaren kommer den att göras under faktureringsperioden efter den månad då den tillämpliga återbetalningen från tillverkaren inträffade. Återbetalningen kommer att dokumenteras genom att Senetic utfärdar en korrigeringsfaktura. Utfärdande av fakturan och skicka den till den e-postadress som anges av kunden bekräftar att återbetalningen har beviljats.
5. Senetic ansvarar inte gentemot kunden för beviljande av återbetalning från tillverkaren till kunden och Senetics ansvar enligt ämnet är uteslutet.
6. Denna klausul gäller inte kunder som är konsumenter eller enskilda företagare.
§ 13.
Uppsägning av avtalet om tillhandahållande av elektroniska tjänster
1. Kunden kan säga upp avtalet om tillhandahållande av tjänster (dvs. avtalet om ett konto) när som helst utan att ange skälen genom att skicka ett lämpligt uttalande, särskilt via e-post eller skriftligen till säljarens adress. Kundens butiks- och portalkonton kommer att raderas om inte andra bestämmelser i villkoren eller aktiva prenumerationsavtal anger att portalkontot måste upprätthållas tills prenumerationen löper ut.
2. Senetic ska ha rätt att ensidigt säga upp avtalet med verkan vid leverans (skriftligen, via e-post eller via portalen) och att avbryta kundens tillgång till tjänsterna i följande fall:
1) Kundens underlåtenhet att betala något belopp till Senetic, särskilt på grundval av utfärdade fakturor;
2) Senetic blir medveten om kundens insolvens;
3) ett väsentligt brott mot villkoren i avtalet av kunden och underlåtenhet att ta bort konsekvenserna av överträdelsen inom 14 dagar från dagen för samtalet från Senetic med hjälp av kommunikationssystemet;
4) Kundens överträdelse av antikorruptionsbestämmelserna i lag och de antikorruptionsbestämmelser som hänvisas till i dokument publicerade av tillverkaren, bland annat i: "Anti-Corruption Policy for Microsoft Representatives U.S. Foreign Corrupt Practices Act" som finns på: http://www.microsoft.com/en-us/Legal/Compliance/anticorruption/Default.aspx.
3. När det gäller kunder som är konsumenter eller enskilda entreprenörer kan tjänsteleverantören säga upp avtalet för tillhandahållande av tjänster endast om konsumenten eller den enskilda entreprenören grovt eller ihållande bryter mot reglerna, särskilt när han tillhandahåller olagligt innehåll, efter en ineffektiv begäran om att upphöra eller ta bort överträdelserna och fastställa en lämplig tidsgräns. Överträdelsen av villkoren måste vara objektiv och olaglig. Avtalet om tillhandahållande av tjänster i ett sådant fall löper ut efter 14 dagar från det datum då tjänsteleverantören lämnade in till konsumenten eller den enskilda entreprenören en avsiktsförklaring att säga upp den.
§ 14.
Klagomål
1. Klagomål angående användningen av portalen och produkterna ska lämnas in av kunder som inte är konsumenter eller enskilda entreprenörer på support.senetic.com.
2. Klagomålet bör åtminstone innehålla följande: namn, efternamn eller namn och den klagandes exakta adress samt den exakta beskrivningen av och skälet till klagomålet.
3. Kunden ska informeras om hur klagomålet behandlas via e-post som skickas till den adress från vilken klagomålet gjordes.
4. Varken Senetic eller något annat Senetic Group EU-företag ska vara ansvariga för ansökningar från kunden direkt till tillverkaren.
§ 15.
Personuppgifter
1. All information, särskilt åtkomstdata (referenser), som Senetic har fått tillgång till i samband med tillhandahållandet av tjänster, ska behandlas av Senetic som konfidentiell och i enlighet med lagar och säkerhetsbestämmelser. De uppgifter som lämnas kommer inte att användas för något annat syfte än utförandet av tjänsterna och Senetics skyldigheter gentemot kunden.
2. Kundens personuppgifter behandlas av Tjänsteleverantören enligt villkoren i Integritetspolicyn.
3. Om uppfyllandet av en produktorder kräver att Senetic behandlar personuppgifter på uppdrag av kunden, som den är registeransvarig för, gäller följande bestämmelser.
4. För att genomföra beställningen anförtror kunden Senetic behandlingen av personuppgifter. För att undanröja tvivel förklarar parterna att Senetic inte beslutar om syftet och medlen för behandling av sådana uppgifter.
5. Den anförtrodda behandlingen inkluderar personuppgifter som namn, e-postadress, telefonnummer, positionsinformation, ID, e-postkorrespondensinformation, referenser, kontrolluppgifter.
6. Den anförtrodda behandlingen inkluderar personuppgifter som namn, e-postadress, telefonnummer, positionsinformation, ID, e-postkorrespondensinformation, referenser, kontrolluppgifter.
7. Senetic har rätt att behandla de personuppgifter som anges i punkt 5 ovan för kundens räkning endast för det syfte och i den utsträckning som krävs för utförandet av avtalet och andra dokumenterade instruktioner från kunden. Senetic har rätt att behandla de personuppgifter som anges i punkt 5 ovan för kundens räkning endast för det syfte och i den utsträckning som krävs för utförandet av avtalet och andra dokumenterade instruktioner från kunden.
8. Senetic säkerställer att de personuppgifter som anförtrotts endast kommer att behandlas av behöriga personer som är bundna till sekretess.
9. Senetic förklarar att det använder adekvata tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa säkerheten för de personuppgifter som anförtrotts.
10. Kunden samtycker i allmänhet till att fortsätta att lägga ut behandlingen av personuppgifter till en annan processor, med den andra processorn som ger samma garantier och uppfyller de skyldigheter som ålagts Senetic. Senetic kommer att meddela kunden om planerade ändringar för att lägga till eller ersätta andra processorer, vilket ger kunden möjlighet att invända mot sådana ändringar.
11. Senetic åtar sig att, i den mån det är möjligt, hjälpa kunden att uppfylla sin skyldighet att svara på förfrågningar från individer när de utövar sina rättigheter enligt relevanta dataskyddslagar.
12. Senetic åtar sig att samarbeta med och ge all hjälp till kunden för att uppfylla de skyldigheter som anges i relevanta dataskyddslagar.
13. Efter avslutad behandling av personuppgifter åtar sig Senetic att radera eller returnera de personuppgifter som anförtrotts för behandling, enligt kundens beslut, såvida inte tillämplig lag föreskriver fortsatt lagring av uppgifterna.
14. Senetic ska göra all information som är nödvändig för att visa att de skyldigheter som anges i relevanta dataskyddslagar uppfylls för kunden.
15. Senetic samtycker till att omedelbart meddela kunden om eventuella säkerhetsincidenter, inklusive dataintrång, omedelbart.
16. Kunden har rätt att granska eller inspektera Senetics behandling av personuppgifter för överensstämmelse med relevanta dataskyddslagar, vilken granskning ska utföras genom att förse Senetic med ett frågeformulär som utarbetats av kunden som innehåller frågor om behandlingen av personuppgifter och returnerar det ifyllda frågeformuläret inom 30 dagar. I särskilt motiverade fall får en revision eller inspektion utföras på något annat ömsesidigt överenskommet sätt.
§ 16.
Slutbestämmelser
1. Eventuella tvister som rör bestämmelserna i reglementena ska parterna först lösa i godo genom bilaterala diskussioner och förhandlingar.
2. Om parterna inte lyckas nå en överenskommelse kan de hänskjuta ärendet för förlikning till en allmän domstol, med jurisdiktion över Senetics säte, om inte annat anges i bindande lag.
3. Kunder kan när som helst och kostnadsfritt få tillgång till reglerna och bestämmelserna via en internetreferens (dvs. länk) som placeras på butikens hemsida eller portalen och göra en utskrift av den.
4. Information om produkterna som ges i butiken eller portalen, särskilt deras beskrivningar, tekniska och användbara parametrar och priser, utgör en inbjudan att ingå ett avtal.
5. Om någon bestämmelse i dessa villkor anses vara ogiltig på grund av att den strider mot lag, principerna för socialt umgänge eller av någon annan anledning, eller anses vara ineffektiv eller ogenomförbar, ska de återstående bestämmelserna i villkoren förbli i full kraft och effekt och ska fortsätta att vara bindande. I en sådan situation är parterna överens om att samarbeta och ersätta den ogiltiga bestämmelsen med en annan giltig bestämmelse som så nära som möjligt återspeglar parternas avsikt som uttrycks i den ogiltiga bestämmelsen.
6. Exklusiva rättigheter till innehåll som görs tillgängligt i butiken och portalen, särskilt upphovsrätt till foton, beskrivningar av produkter och kategorier, butikens och portalens namn, tjänsteleverantörens varumärken och produkttillverkarnas varumärken, grafiska element som finns däri, programvara och databasrättigheter skyddas enligt lag och tillhör tjänsteleverantören eller enheter med vilka tjänsteleverantören har ingått lämpliga avtal. Det är förbjudet att kopiera eller på annat sätt använda delar av butiken eller portalen utan tjänsteleverantörens samtycke.
7. Senetic förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Alla avtal som ingåtts före ikraftträdandet av de nya villkoren kommer att utföras enligt de villkor som gällde det datum då avtalet ingicks. Ändringen av villkoren träder i kraft det datum som anges av Senetic, tidigast 7 dagar efter publiceringen i butiken eller portalen. Senetic kommer att informera kunden om ändringen av villkoren genom elektronisk kommunikation minst 7 dagar innan den träder i kraft. Om kunden inte håller med om det nya innehållet i förordningarna är han skyldig att informera Senetic om det, vilket kommer att leda till uppsägning av kontraktet för elektroniskt tillhandahållande av tjänster.
8. I den utsträckning det inte regleras av dessa villkor gäller butikens villkor. Butikens villkor finns på: https://www.senetic.se/site/kopvillkor/.